Hans søster kaldte han »et omvandrende Stivkrampefantom«, og hans forlægger betegnede ham som ’Stenansigtet’

Johannes V. Jensen rummede masser af fantasi, temperament og menneskekundskab. Men hans ansigt rummede ikke meget af det – selv hans søster, Thit Jensen, kaldte ham »et omvandrende Stivkrampefantom«.
Johannes V. Jensen rummede masser af fantasi, temperament og menneskekundskab. Men hans ansigt rummede ikke meget af det – selv hans søster, Thit Jensen, kaldte ham »et omvandrende Stivkrampefantom«.
Lyt til artiklen

’på din maskeskal jeg kende dig’

Jeg kom til at tænke på Karen Blixens diktum her forleden, da jeg så omslagene på Det Danske Sprog- og Litteraturselskabs nye udgave af Johannes V. Jensens samlede Himmerlandshistorier, og kunne ikke andet end trække på mit indre smilebånd: Kære baronesse, den påstand har jeg altid haft svært ved at se visdommen i, og i forbindelse med Johannes V. Jensen giver den da slet ingen mening.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her