»Selv om Sverige har været et foregangsland for ligestilling, går vi jo desværre tilbage i det politiske landskab i disse år. Det gør de fleste europæiske lande«, siger den 70-årige svenske politiker og feminist Gudrun Schyman.
Foto: Mads Nissen

»Selv om Sverige har været et foregangsland for ligestilling, går vi jo desværre tilbage i det politiske landskab i disse år. Det gør de fleste europæiske lande«, siger den 70-årige svenske politiker og feminist Gudrun Schyman.

Debat

Svensk feministisk partistifter taler om 'skammens tidsalder': Det, der foregår i Danmark, er utrolig skræmmende

Lukkede grænser, parallelle retssystemer og public service-indskrænkninger. Hvor er oprøret henne, Danmark? Sådan spørger Gudrun Schyman, stifter af Feministisk Initiativ.

Debat
FOR ABONNENTER

Jeg har altid sagt, at det, vi skal opnå, skal ske i min levetid, og det er stadig min ambition. Jeg vil jo gerne se racismen og sexismen forsvinde. Jeg vil se moderne forældreskaber, og jeg vil se en retfærdig løn og pension for begge køn. Jeg vil se, at mænds vold mod kvinder bliver taget alvorligt. For selv om Sverige har været et foregangsland for ligestilling, går vi jo desværre tilbage i det politiske landskab i disse år. Det gør de fleste europæiske lande«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden