Forleden mødte jeg en mand, der så paralleller til besættelsesmagten og den magt, der i dag fastholder nogle systemer, som ødelægger planeten. Men ser vi virkelig kimen til en ny dansk modstandsbevægelse i klimakampen? En modstandsbevægelse 2.0? Det vil jeg undersøge.
Anders Morgenthaler:Om ti år vil du til alle sammenkomster blive spurgt: Hvilken side var du på i klimakampen?
Ligesom franske arbejdere tidligere smed træsko i maskinerne, så de brød sammen og ledelsen måtte til forhandlingsbordet, må vi i dag finde de 'træsko', der kan smides i vor tids 'maskiner', så magten kommer til forhandlingsbordet, fortalte en mand mig til en klimamiddag på en højskole, skriver tegner Anders Morgenthaler. Foto: Tegner: Anders Morgenthaler
Lyt til artiklen
Henter...
Den tid, vi lever i nu, og det selskab, vi sidder til her, minder mig om tiden efter Anden Verdenskrig«.
Jeg kigger op fra min tallerken med munden fuld af lokalt produceret mad med en lidt anonym sovs af sankede urter fra Amager Fælled. Den gamle mand over for mig smiler blidt og har rare øjne. Han ønsker en form for tilladelse til at fortsætte sin tale om Anden Verdenskrig. Det er et positivt tegn, for de fleste ældre mænd plejer ikke bede om tilladelse, de begynder bare enetalen, så snart man har slået røven i sædet.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.