0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg bruger ikke cykelhjelm, men måske er det bedre at se dum ud end at være det

Der er ikke mange gode grunde til at køre uden cykelhjelm, så hvorfor er det så svært at gøre det?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En gang imellem fortæller jeg mine børn om gamle dage. Altså dengang jeg var barn. Hvor der kun var en tv-kanal, hvor telefonen havde drejeskive, og hvor ordet oliekrise betød, at vi ikke kunne komme til at brænde nok fossile brændstoffer af, fordi nogle luskede sheiker havde skruet benzinprisen i vejret.

Det lyder så underligt i deres ører, at de holder op med at høre efter, det er i ordets egentlige forstand ufatteligt. Men det er ingenting imod deres reaktion, når jeg fortæller om bilturene. Hvordan de fleste voksne røg i bilen, mens min søster og jeg skændtes om, hvem der måtte stå mellem forsæderne og kigge ud ad forruden. Og hvor sikkerhedsselerne bare hang og ... hang uden at blive brugt. Og på bagsædet var der slet ikke nogen seler, det var jo mest børnene, som sad eller lå eller stod der.

I dag sidder vi alle sammen pænt spændt fast, inden bilen begynder at rulle, og små børn sikres som astronauter i massive sæder, man skal være ingeniør for at montere.

Det er jo tosset ikke at passe på sig selv, når nu det kan gå galt, og det gør jo ikke ondt at tage sele på. Den logik er ikke rigtig til diskussion, men fordamper på en eller måde, når jeg hopper op på det transportmiddel, som jeg bruger hver dag året rundt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter