De seneste måneder har der floreret tre usande historier på Facebook om politikere fra Alternativet. Det ærgrer og bekymrer folketingsmedlem Rasmus Nordqvist. De falske nyheder betyder, at dyrebar tid, som burde gå til at skabe politik, bliver brugt på at håndtere misinformation, siger han.
Alternativet er ramt af flere falske historier på Facebook
I kollagen her ses de falske nyheder, Alternativet har kæmpet mod de seneste måneder. I opslaget, om at Rasmus Nordqvist og en række andre politikere er på vej til Mellemøsten, er teksten under ’UPDATE’ blevet tilføjet senere. Opslaget blev dog hverken slettet eller skrevet om. Skærmdumps er taget fra Facebook. Foto:
Lyt til artiklen
Henter...
13. februar blev et billede af Rasmus Nordqvist fra Alternativet delt på Facebook. På billedet sidder han i en lufthavn sammen med en række kollegaer. I opslaget bliver de kaldt miljøhyklere, og der står, at de er på vej til Mellemøsten med fly for at deltage i et muslimsk motionsløb.
»Først grinte jeg lidt af det, fordi jeg tænkte, at enhver kunne se, at jeg både var tre år yngre og tre år lettere på det billede«, fortæller Rasmus Nordqvist, der bestrider tretten ordførerskaber i Alternativet, blandt andet er han klima-, udenrigs-, EU-, og politisk ordfører.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.