Du og jeg bliver nødt til at forholde os på nye måder til tøj og påklædning. Og ved du hvad? Det mærkelige er, at det faktisk ikke er svært.

Jeg har kopieret et tøjeksperiment, og ikke én bemærkede noget - nu er mine venner med

Foto: Mette Dreyer
Foto: Mette Dreyer
Lyt til artiklen

Du og jeg køber alt for meget tøj. Så meget, at beklædningsindustrien i dag regnes for en af de mest forurenende industrier i verden. Det er katastrofalt for både miljø og klima. Men det betyder også, at vi alle sammen går i tøj i dårligere og dårligere kvalitet med snit og pasform, der ikke passer til vores kroppe, og som vi ikke føler os godt tilpas i.

Jeg er ikke bedre end dig. Jeg har også et skab fyldt med tøj, jeg ikke bruger, i dårlige blandingsmaterialer, der uden tvivl er produceret af nogle af verdens fattigste kvinder og børn. Jeg har nemlig – som resten af verden – de sidste 20 år kastet mig jublende over ’fast fashion’ fra H&M, Bestseller og Zara.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her