0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er gemt Du har ulæste artikler blandt dine gemte artikler
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Klokken 12.10 i dag stævnede Mads Tofte ud fra Skovhoved Havn og drog i frivillig landflygtighed på grund af et system og en lovgivning, der afholder ham fra at kunne være sammen med sin datter i Danmark.

Mads Tofte forlader Danmark i protest: »Nu sejler jeg dette lille stykke Danmark ud til steder i verden, hvor vores familie endelig kan samles under dansk flag«

I mere end tre år har Mads Tofte og hans kone Joan kæmpet for at få deres nigerianske adoptivdatter, Favour, til Danmark. Hidtil har det været forgæves. I protest forlod den tidligere rektor for IT-Universitetet i dag landet. I sin sejlbåd fra Skovshoved Havn.

FOR ABONNENTER

Havneplads U11 på Skovshoved Havn er tom.

For et øjeblik siden lå en 43 fod lang sejlbåd fortøjet til kajkanten. Her var venner, familie og kollegaer fra it-miljøet stimlet sammen for at vinke farvel til besætningen og kaptajn Mads Tofte, der tidligere i år forlod jobbet som rektor på IT-Universitetet efter 20 år på posten.

»Jeg har arbejdet for samfundet i rigtig mange år, men jeg vil ikke længere arbejde for et land, der ikke tillader min datter at sætte sin fod her. Så nu sejler jeg af sted«, lød det i den 60-årige kaptajns afskedstale, der blev holdt fra stævnen af skibet.

Efter at Mads Tofte og hans kone, Joan Campbell-Tofte, i mere end tre år forgæves har kæmpet med de danske myndigheder om at få deres nigerianske adoptivdatter, Favour, til landet, har den nyslåede skipper besluttet at drage i frivillig landflygtighed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce