De frivillige organisationer i Danmark repræsenterer tusindvis af ildsjæle, som udfører socialt arbejde tæt på borgere med særlige behov. Her fortæller Ask Svejstrup, Sekretariatsleder i Sand, De Hjemløses Landsorganisation, om, hvilke konsekvenser lukningen af satspuljerne vil få for dem.

Opråb fra civilsamfundet: Gør op med det ødelæggende bureaukrati

Jeg frygter, at afprøvning af nye metoder og opblomstringen af nye ideer fra nye elle gamle organisationer går fløjten til stor skade for civilsamfundet, siger Ask Svejstrup, Sekretariatsleder i Sand. Privatfoto:
Jeg frygter, at afprøvning af nye metoder og opblomstringen af nye ideer fra nye elle gamle organisationer går fløjten til stor skade for civilsamfundet, siger Ask Svejstrup, Sekretariatsleder i Sand. Privatfoto:
Lyt til artiklen

I Sand ligger vi ikke søvnløse over usikkerheden om satspuljen. Det skyldes, at vi tidligere har fået flyttet hovedparten af vores driftsbevillinger, 4 mio. kr., over på finansloven, og dem bliver der ikke pillet ved. Så det giver ro.

Men ved det forrige satspuljeforlig fik vi derudover som et led i den daværende regerings hjemløseudspil en million ekstra til driften frem til 2021. Og som udgangspunkt er de penge væk, så vores driftsbudget bliver beskåret med omkring 20 pct. Men min plan er, at den million bliver lagt ind under de andre bevillinger. Det må vi nu drøfte med Socialministeriet«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her