Efter at have forsøgt at råbe op om forhold, som hun oplevede som umenneskelige for både fødende og jordemødre, forlod jordemoder Sara Bjerregaard det offentlige. Selv om hun aldrig havde drømt om at være selvstændig, startede hun privat virksomhed for at kunne insistere på bedre tid.

Tidligere jordemor i det offentlige: »Man vågner om natten med hjertet oppe i halsen og tænker, gud, ligger hun stadig og bløder på stue seks?«

»Jeg fik at vide, at jeg var for kritisk og for åbenmundet. Og så fik jeg at vide, at jeg ikke skulle informere mine patienter så grundigt«, siger Sara Bjerregaard om et møde med ledelsen i det offentlige sundhedsvæsen. I dag er hun privat jordemoder på Frederiksberg.
   Foto: Peter Hove Olesen
»Jeg fik at vide, at jeg var for kritisk og for åbenmundet. Og så fik jeg at vide, at jeg ikke skulle informere mine patienter så grundigt«, siger Sara Bjerregaard om et møde med ledelsen i det offentlige sundhedsvæsen. I dag er hun privat jordemoder på Frederiksberg. Foto: Peter Hove Olesen
Lyt til artiklen

Sara Bjerregaard havde arbejdet på flere offentlige hospitalers fødegange, hvor hun oplevede et massivt og voksende effektiviserings- og besparelsespres. Kollegaer med vilde øjne og fortvivlede fødende og partnere, som ingen havde tid til at lytte til.

Til sidst følte hun ikke, at tidspresset var til at holde ud mere, og besluttede i 2015 at starte sin egen forretning under navnet Den Rigtige Jordemoder. Det til trods for, at hun egentlig aldrig havde drømt om at drive egen virksomhed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her