At dokumentere en families sidste stund med et alvorligt sygt barn har hjulpet mig til at komme overens med min kræftdiagnose.

Amerikansk skribent og fotograf dokumenterer døden: I de mest rædselsfulde øjeblikke møder vi små pile af klart lys, der borer sig igennem mørket

Lyt til artiklen

En sygeplejerske rækker mig en blå beskyttelseskittel, en maske og overtræk til mine sko. Jeg spritter hænderne af og mærker, hvordan mine fingre er let klæbende, da jeg drejer på kameraets hjul. Jeg skanner lokalet, noterer mig kvinden på operationsbordet og foretager en hurtig beregning af, hvor lyset rammer hvert hjørne, og hvilke områder af lokalet der er for mørke til at kunne fotograferes.

Jeg arbejder frivilligt cirka tre gange om måneden for Soulumination, en nonprofitorganisation, der tilbyder gratis fotografering af terminale patienter og familier med alvorligt syge børn på hospitaler omkring Washington State. Fotoserierne kan vise mennesker i forskellige stadier af deres sygdom, men nogle gange bliver vi bedt om at dokumentere et barns sidste tid.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her