En god dag for ...
Jonas Wind kan sole sig i begejstring, respekt og anerkendelse fra langt flere end de naturligt engagerede tilhængere af fodboldklubben FC København, fordi den 20-årige angriber tirsdag aften udførte en perfekt Panenka. Detaljen er opkaldt efter tjekken Antonin Panenka, der i 1976 afgjorde EM-finalen med et frækt straffespark, da han lod som om, at han ville skyde hårdt til venstre for Sepp Maier, men i stedet sparkede i bunden af bolden, så den i en blød bue sejlede ind midt i målet, da først den tyske målmand havde kastet sig. Den historiske begivenhed fandt sted på Rajko Mitic Stadion i Beograd – og netop der brugte Jonas Wind 10 minutter før tid samme teknik til at udligne til 1-1 mod Røde Stjerne i en kvalifikationskamp til Champions League for øjnene af 40.000 af de mest fanatiske fans i Europa.
En dårlig dag for ...
Troels van Dijk var en af dem, der så kampen på tv. »Jeg træder baglæns op i sofaen, og da Wind scorer, laver jeg nogle sindssyge hop op og ned, mens jeg udskyder halvkvalte skrig, for ikke at vække resten af huset. Jeg rammer et stykke af ungernes legetøj og vrikker om på anklen. Mens jeg jubler, mærker jeg ingentingUnder nedtakten gør det mere og mere ondt, og den siger også lidt mærkeligt. Jeg er uddannet fys, jeg kan mærke, det ikke er helt godt, og jeg iser den under resten af nedtakten«. Næste morgen blev foden tjekket. Dommen: Intet brækket, kraftig forstuvning og ledbåndet på ydersiden af anklen er vist røget. Men på tirsdag tager Troels van Dijks i Parken og se kampen. Han planlægger at hoppe op i favnen på sin far, hvis nu Wind scorer igen.