0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hygum: Mennesker har alt at vinde ved at hjælpe og dele i stedet for at lade sig spille ud mod hinanden

Ved indgangen til et nyt årti gør Ken Loachs film ’Sorry We Missed You’ opmærksom på det sørgelige i, at flere og flere bliver løsarbejdere, der forventes at klare sig selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen
Arkivtegning:: Anne-marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af årets sidste dage går jeg forbi butikkernes udsalgsskilte med bestemte skridt for at dreje ind til en biografs visning af engelske Ken Loachs seneste film ’Sorry We Missed You’.

På forhånd forventer jeg, at filmen vil være hård. Siden Ken Loach begyndte at lave film i 1960’erne, har klassesamfundets konsekvenser for de fattigste været et tema i hans kunst, og ’Sorry We Missed You’ er ingen undtagelse. Men jeg forventer også, at filmens menneskesyn er varmt og forstående, for det har kendetegnet hovedparten af den nu 83-årige instruktørs film.

Lige inden filmen går i gang, fisker jeg en cirkelrund papskive med billeder på, en slags flad julekugle, op af frakkelommen og lægger frakken ved mine fødder.

Jeg vil hellere holde det lille stykke pap i hånden end risikere at mase det i stykker under filmen.

’Sorry We Missed You’ viser sig at dreje sig om, hvordan mennesker mister værdi i et samfundssystem, hvor flere og flere er løsarbejdere. Det emne uddybede Ken Loach for nylig i et interview i Politiken i midten af december:

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter