Mine bedsteforældre var med i modstandskampen, selv om de var nygifte og havde små børn. Jeg ved ikke, hvor de fik modet fra.

Barnebarn af modstandsfolk: Jeg tænker tit på, om jeg ville turde sætte mit eget og min families liv på spil for en større sag. Jeg håber det, men jeg ved det ikke

Jeg ved ikke, hvor de fik det fra, men min mormor og morfar gav den fuld skrue med illegale blade og våbentransporter, samtidig med at de passede deres almindelige arbejde, var nygifte og fik det ene barn efter det andet. Jeg tænker tit på, om jeg ville turde det samme i dag, skriver designredaktør Lars Hedebo Olsen i denne klumme.​
På billedet ses modstandsfolk i kamp mod danske nazister omkring Rådhuspladsen efter den tyske kapitulation.   Arkivfoto Tage Christensen
Jeg ved ikke, hvor de fik det fra, men min mormor og morfar gav den fuld skrue med illegale blade og våbentransporter, samtidig med at de passede deres almindelige arbejde, var nygifte og fik det ene barn efter det andet. Jeg tænker tit på, om jeg ville turde det samme i dag, skriver designredaktør Lars Hedebo Olsen i denne klumme.​ På billedet ses modstandsfolk i kamp mod danske nazister omkring Rådhuspladsen efter den tyske kapitulation. Arkivfoto Tage Christensen
Lyt til artiklen

Min mormor var sådan en dame, der havde en hel stak Vagttårnet og Vågn op! liggende på sit køkkenbord. Ikke fordi hun var medlem af Jehovas Vidner, men fordi den mand, der delte dem ud i hendes lille by på Stevns, var så flink, at hun altid bød ham på en kop kaffe. Han efterlod altid en lille stak medlemsblade til hende, og når hun var færdig med at læse sine aviser og ugeblade, bladrede hun i dem, før hun lagde dem pænt i en stak, så vi gæster også havde noget at kigge i.

Mine bedsteforældre var ikke religiøse, men de var selvfølgelig medlemmer af folkekirken, for det var de opdraget til. De talte aldrig nogensinde om religion, og jeg ved ikke, hvordan min mormor fik snoet sig igennem kaffesnakken med den flinke mand fra Jehovas Vidner. De talte nok om vejret eller noget andet, og lige før han gik ud ad døren, hev han sikkert bladene frem, mens han sagde, at dem kunne hun jo kigge i, hvis hun fik lyst.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her