0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfatter og komiker: Chefernes varmluftsprojekter er gået amok. Nu må de ansatte begå civil ulydighed

Større danske arbejdspladser drukner i interne initiativer, som ingen har glæde af, hævder komiker og forfatter Per Helge Sørensen, der selv har en fortid som strategimedarbejder. I en ny bog går han i krig mod ’varmluftsstrategier’, der opstår, når ledelsen mangler indblik i substansen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Tegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ligegyldige strategier, visioner, pejlemærker, trivselskampagner, missioner, medarbejderseminarer, workshops, taskforces, værdiplakater og lignende påhit fra chefgangen fylder nu så meget i større danske virksomheder, at de reelt forhindrer medarbejderne i at passe deres rigtige arbejde.

Sådan lyder det skarptskårne opråb fra Per Helge Sørensen, der er tidligere embedsmand og strategikonsulent i flere danske ministerier og siden 2013 har optrådt med comedyshowet ’Djøf med løgn’. ’Varmluftsstrategier’ kalder han det vildtvoksende fænomen, som han udfolder i debatbogen ’Varmluftsstrategi for begyndere – hvorfor topchefer blander sig for meget, og medarbejdere skal blive bedre til at sige nej’, der udkommer fra Gyldendal på onsdag.

Bogen er ikke forskningsbaseret. Er man til fyldige fodnoter og henvisninger til videnskabelige artikler, der underbygger udviklingen, bliver man skuffet. Til gengæld er bogen spækket med egne erfaringer og anekdoter fra danske arbejdspladser, som Per Helge Sørensen har samlet til bunke gennem årene, og tegner billedet af en helt gakket ledelseskultur.

Per Helge Sørensen – det er vel enhver direktions ansvar at udarbejde strategier og visioner for virksomheden og dens medarbejdere. Men i din bog kalder du det både ’absurd’, ’meningsløst’ og ’komplet idiotisk’. Hvad er problemet?

»Problemet er, at ledelsen og medarbejderne befinder sig i to forskellige verdener. Ledelsen befinder sig i en abstrakt verden og forholder sig til virksomheden i nogle værdier, visioner eller missioner, mens medarbejderne nede på gulvet bakser med nogle helt konkrete problemer, f.eks. et it-system, der ikke vil opdatere, eller en besværlig sagsbehandling. Men ledelsen vil rigtig gerne sætte en retning for medarbejderne. Vise, hvor vi skal hen. Måske har den en fornemmelse af, at tingene ikke helt kører, som de skal. Og medarbejderne vil faktisk gerne have en klar strategi: ’Kunne ledelsen dog ikke bare sige, hvordan vi skal prioritere?!’, bander de frustreret fredag eftermiddag efter endnu en uge med brandslukning. Men ofte er den strategi, som ledelsen så kommer med, komplet idiotisk for medarbejderne: ’Ja, det var jo ikke det, vi mente. Det der kan vi ikke bruge til noget som helst’«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter