0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Forfatter og komiker: Chefernes varmluftsprojekter er gået amok. Nu må de ansatte begå civil ulydighed

Større danske arbejdspladser drukner i interne initiativer, som ingen har glæde af, hævder komiker og forfatter Per Helge Sørensen, der selv har en fortid som strategimedarbejder. I en ny bog går han i krig mod ’varmluftsstrategier’, der opstår, når ledelsen mangler indblik i substansen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Tegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ligegyldige strategier, visioner, pejlemærker, trivselskampagner, missioner, medarbejderseminarer, workshops, taskforces, værdiplakater og lignende påhit fra chefgangen fylder nu så meget i større danske virksomheder, at de reelt forhindrer medarbejderne i at passe deres rigtige arbejde.

Sådan lyder det skarptskårne opråb fra Per Helge Sørensen, der er tidligere embedsmand og strategikonsulent i flere danske ministerier og siden 2013 har optrådt med comedyshowet ’Djøf med løgn’. ’Varmluftsstrategier’ kalder han det vildtvoksende fænomen, som han udfolder i debatbogen ’Varmluftsstrategi for begyndere – hvorfor topchefer blander sig for meget, og medarbejdere skal blive bedre til at sige nej’, der udkommer fra Gyldendal på onsdag.

Bogen er ikke forskningsbaseret. Er man til fyldige fodnoter og henvisninger til videnskabelige artikler, der underbygger udviklingen, bliver man skuffet. Til gengæld er bogen spækket med egne erfaringer og anekdoter fra danske arbejdspladser, som Per Helge Sørensen har samlet til bunke gennem årene, og tegner billedet af en helt gakket ledelseskultur.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts