0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Formand for Danske Gymnasier: Festpausen kalder på en diskussion af, hvordan vi tøjler de unges druk

Vi bør diskutere skrappere regler og en kulturændring for at tøjle de unges alkoholforbrug.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Baaner
Arkiv: Rasmus Baaner

For mig er det vigtigste, at vi indleder dialogen om, hvordan vi som ungdomsuddannelser kan bidrage til at reducere elevernes alkoholindtag og diskuterer gode alternativer til fester uden øl og shots, skriver Birgitte Vedersø i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er et stigende alkoholforbrug blandt danske 9.-klasses elever, viser nye tal fra Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse. Rapporten kommer i kølvandet på en lignende rapport fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO), der i foråret slog fast, at 15-årige danske drenge og piger igen er europamestre i druk. Det er nok en af de kedeligste europarekorder, man kan have. Alle vi, der er i de unges liv, bør diskutere, om vi kan gøre noget for at nedbringe antallet af genstande, de hælder indenbords.

Jeg var i sommer ude at efterlyse mere drastiske midler, og her kunne et forbud mod salg af alkohol ved gymnasiefester være et af flere redskaber, der kan tages i brug. Et opgør med alkoholkulturen er ikke kun noget, som skolerne kan gøre hver for sig, for så risikerer vi, at eleverne vælger gymnasium efter, hvor man kan købe øl til festerne. Der er behov for en national indsats.

For mig er det vigtigste derfor, at vi indleder dialogen om, hvordan vi som ungdomsuddannelser kan bidrage til at reducere elevernes alkoholindtag og diskuterer gode alternativer til fester uden øl og shots. Men jeg vil samtidig understrege, at det ikke er en opgave for gymnasierne alene. Forældrene og politikere skal også involveres i diskussionen om den mest hensigtsmæssige måde at komme den usunde drukkultur til livs på, der hersker blandt nogle af vores unge.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce