Det giver mindre og mindre mening, at vi står uden for den europæiske møntunion.

Gymnasieelev: Det er på tide, at vi skifter den danske krone ud med euro

Der er realpolitisk ikke den store forskel på, om man i Danmark bruger den danske krone, eller om man benytter sig af euroen, siden vi fører fastkurspolitik med euroen, skriver gymnasieelev Malik Emil Fall i dette indlæg. Arkivfoto Peter Hove Olesen
Der er realpolitisk ikke den store forskel på, om man i Danmark bruger den danske krone, eller om man benytter sig af euroen, siden vi fører fastkurspolitik med euroen, skriver gymnasieelev Malik Emil Fall i dette indlæg. Arkivfoto Peter Hove Olesen
Lyt til artiklen

I skrivende stund sidder jeg på en kaffebar i Frankfurt med udsigt til Den Europæiske Centralbanks hovedkontor, et smukt højhus med en skinnende glasfacade. Men når jeg kigger på det storslåede bygningsværk, ærgrer jeg mig. Det er nemlig skuffende, at vi i Danmark endnu ikke deltager i eurosamarbejdet.

Den fælles europæiske valuta udgør et kraftfuldt symbol. Den er symbol på medvirken i et europæisk samarbejde med henblik på økonomisk integration og fremme af fælles demokratiske frihedsværdier. For tyve år siden stemte et flertal af danskerne dog imod indførelsen af euroen, og i dag bruger vi derfor stadig den danske krone.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her