Den amerikanske venstrefløj har længe været i gang med at lukke sig om sig selv. Nu, hvor det står klart, at halvdelen af amerikanerne fortsat ser lyset i Trump, er det på tide at skifte spor.
Amerikansk stjerneprofessor:Trump er nærmest en Jesus-skikkelse. Han siger: »Jeg påtager mig denne lidelse. Elsk mig for det«. Og det gør de
»Den amerikanske kultur har et meget stærkt heltenarrativ, og det passer Trump perfekt ind i. Han tilbyder ingen løsninger. I Appalachia er der ikke kommet flere jobs, og opiodkrisen vokser, men Trump tilbyder noget, der viser sig at være utrolig stærkt: Han anerkender de her mennesker«, siger Arlie Hochschild til Politiken. Arkivfoto Jim Urquhart
Lyt til artiklen
Henter...
Halvdelen af amerikanerne har stemt på Joe Biden. Den anden halvdel på Donald Trump. I gaderne marcherer både venstrefløjs- og højrefløjsfraktioner bevæbnet med slagord, skilte og det, der er værre. Ingen af grupperne viser ret meget forståelse for dem på den anden fløj.
Viljen til at lytte og være nysgerrig er ikke stor. Men der er ingen anden vej frem for USA, hvis landets mange problemer skal løses, og amerikanerne skal have mulighed for at skabe sig et bedre liv.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.