Jeg har aldrig lært mine to teenagebørn, at min søn har mere ret til at blive set som menneske end min datter, men det lærer mit fag dem. I danskfagets officielle litteraturkanon er kvinder nærmest ikkeeksisterende.

Lektor: Hvor er de kvindelige forfattere? Hver dag underviser vi unge i et forældet kvindesyn

Arkivtegning Anne-marie Steen Petersen
Arkivtegning Anne-marie Steen Petersen
Lyt til artiklen

Kan det virkelig passe, at næsten ingen kvinder skrev litteratur i gamle dage?«.

Sådan spurgte en mandlig elev fra 2. g mig for nylig. Og svaret, jeg gav ham, var et entydigt: Nej, selvfølgelig har kvinder skrevet litteratur – også tilbage i oplysningstiden. Men jeg forstår godt spørgsmålet. Hver eneste dag på landets gymnasier underviser vi nemlig unge mennesker ud fra en kønsopfattelse, der er fuldstændig ude af trit med vores samfunds idealer om ligeberettigelse mellem kønnene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her