Brug nedlukningen til at spise op, rydde ud og værdsætte maden.

Mette Mølbak: Slået hjem til karantænekøkkenet

Arkivtegning Philip Ytournel
Arkivtegning Philip Ytournel
Lyt til artiklen

Jeg var på vej ud efter manitoba-mel, koriander og basmatiris, da Søren & Mette standsede mig i tirsdags. Beskeden var klar og tydelig. Stop al unødvendig udgang. Stop med at småhandle. Stop med at gå ud bare for sjov og for at få lidt adspredelse fra livet i fodlænke derhjemme.

Jeg mærkede, hvordan grebet blev strammet om mig som moderne forbruger, og at jeg reagerede som en sur teenager. For godt nok holder jeg ofte tale om, at globaliseringen er gået agurk, og vi kan købe alt for meget altid, men på den anden side har gjort det til en vane at kunne få alting altid. Vil jeg lave thai eller japansk til aften, skaffer jeg det, der skal til. Helt anderledes fra min barndom, hvor specialkrydderier skulle bestilles hjem uger i forvejen, i min ungdom, hvor butikkerne lukkede lørdag kl. 16, og Hovedbanegårdens supermarked var eneste desperate mulighed for at få købe ind på en søndag i 90’erne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her