Vi elsker vores fag som jordemødre, men lønnen og vores arbejdsvilkår skriger til himlen.

Jordemoderstuderende: Vores løn er uanstændig, Hummelgaard. Og det er i sidste ende dit ansvar

Private skanningsklinikker oplever stor efterspørgsel på 3D- og 4D-skanninger. Jesper og Trine Stougaard Carøe får skannet deres ufødte barn på Jordemoder og scanningsklinikken Zilstorff & Bjerregaard i København.   Arkivfoto Miriam Dalsgaard
Private skanningsklinikker oplever stor efterspørgsel på 3D- og 4D-skanninger. Jesper og Trine Stougaard Carøe får skannet deres ufødte barn på Jordemoder og scanningsklinikken Zilstorff & Bjerregaard i København. Arkivfoto Miriam Dalsgaard
Lyt til artiklen

Jeg er jordemoderstuderende, og den løn, jeg har i vente, burde afspejle mine kompetencer og mit kommende ansvar. Men det gør den ikke.

I dag mærkede jeg, igen, hvorfor den løn, jeg kan se frem til, er uanstændigt lav. I dag har jeg med en jordemoder i ryggen syet en andengradsbristning i mellemkødet på en kvinde. Hun havde egentlig født om natten, men der havde hverken været hænder eller tid til at sy hende. Hun måtte vente flere timer på os i dagsholdet. Jeg skulle også sikre mig, at hendes barns blodsukker var tilladeligt, fordi moderen havde haft graviditetsdiabetes.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her