0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jordemoderstuderende: Vores løn er uanstændig, Hummelgaard. Og det er i sidste ende dit ansvar

Vi elsker vores fag som jordemødre, men lønnen og vores arbejdsvilkår skriger til himlen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Arkivfoto: Miriam Dalsgaard
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er jordemoderstuderende, og den løn, jeg har i vente, burde afspejle mine kompetencer og mit kommende ansvar. Men det gør den ikke.

I dag mærkede jeg, igen, hvorfor den løn, jeg kan se frem til, er uanstændigt lav. I dag har jeg med en jordemoder i ryggen syet en andengradsbristning i mellemkødet på en kvinde. Hun havde egentlig født om natten, men der havde hverken været hænder eller tid til at sy hende. Hun måtte vente flere timer på os i dagsholdet. Jeg skulle også sikre mig, at hendes barns blodsukker var tilladeligt, fordi moderen havde haft graviditetsdiabetes.

Efter patienten var sendt på barselsgangen, skulle jordemoderen og jeg videre til et forløb med en kvinde, der på tredjedagen lå i en langstrakt igangsættelse, som startede, da man fandt ud af, at hendes barn i maven var dødt. Derinde skulle jeg håndtere relevant medicin, korrekte procedurer og svære samtaler.

Jeg skulle give dem det overskud, de ikke selv havde. Og rumme deres sorg.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter