Det tyske socialdemokrati, som igen og igen er dømt færdig under Merkels regime, ligner mere og mere en vinder ved valget om to uger.

Erik Jensen: Han kan slå en markant kvinde af pinden, hvis meningsmålingerne ellers taler sandt

Arkivtegning Roald Als
Arkivtegning Roald Als
Lyt til artiklen

Jeg stod længe og glanede på det anonyme hus, hvis hvide maling skallede af forleden. Så kastede jeg et blik på dørtelefonen og konstaterede til min forbløffelse, at den var god nok. På den øverste af de tre trange etager i Schillerstrasse bor ægteparret Britta Ernst og Olaf Scholz.

Det var sidstnævnte, der havde drevet mig til Hamburg den kolde vinterdag i 2018. Efter syv år som borgmester i den rige by indtrådte socialdemokraten med den skaldede isse i den sidste regering under Angela Merkel, da han blev hevet ind som næstkommanderende vicekansler og finansminister af Merkel. Måske som en tak for, at han havde trodset sin egen angst og fulgt kanslerens ønske om at gøre Hamburg til værtsby for G20-mødet sommeren forinden med vilde gadekampe til følge?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her