Eliten – ikke mindst den højtuddannede del af den – er begyndt at tro, at den har fortjent sin succes, fordi den er bedre, klogere og mere hårdtarbejdende end dem længere nede i samfundshierarkiet. Resultatet er polarisering, vrede og populisme, advarer bogaktuelle Michael Sandel, der er stjerneprofessor på Harvard University.
Harvard-professor:Vel har du da ej skabt din egen succes
Eliten – ikke mindst den højtuddannede del af den – er begyndt at tro, at den har fortjent sin succes, fordi den er bedre, klogere og mere hårdtarbejdende end dem længere nede i samfundshierarkiet. Resultatet er polarisering, vrede og populisme, advarer bogaktuelle Michael Sandel, der er stjerneprofessor på Harvard University.
Harvard-professor:Vel har du da ej skabt din egen succes
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Lyt til artiklen
Henter...
Min 9-årige søn skal være Messi, når han bliver stor. Så hver dag står den på tæmninger, listige driblinger med hurtige retningsskift, og når mørket falder på, sidder han i sofaen og analyserer taktik på sin iPad ved hjælp af videoer fra fodboldkampe. Han er overbevist om, at hvis han træner hårdt, skal han nok nå målet og blive lige så god som Messi.
Jeg hepper … en anelse lunkent. Der er næppe en Messi på matriklen, for det kræver en kæmpe portion held og ikke mindst et medfødt talent at blive den nye Messi, og jeg kan ikke se, hvor han skulle have fået sidstnævnte fra. Man får ikke som fortjent. Det ved vi voksne godt. Eller gør vi?
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.