Jeg var anbragt, fra jeg var 13, til jeg var 18 år. Jeg kom ud på den anden side i god behold. Men det kan kommunen ikke tage æren for. Tværtimod. Vi har skabt et barokt system, der frarøver de anbragte deres barndom.

Tidligere anbragt: Min historie fortæller en nedslående sandhed om vores ellers så rige samfund

Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Lyt til artiklen

Mit liv er en succeshistorie. Men jeg får helt ondt i maven af at tænke på, at der ikke skal mere til.

Som tidligere anbragt barn i Danmark skal man nemlig blot færdiggøre folkeskolen for at være en succes. Den er den nedslående virkelighed i et samfund så rigt som det danske. Alle vi anbragte har et markant dårligere udgangspunkt for et godt voksenliv. Vi er generelt bagud i undervisningen sammenlignet med vores klassekammerater. Vi er mere ensomme, dårligere uddannet, og vi ender oftere i misbrug, hjemløshed og kriminalitet. Den sociale arv efterlader sig dybe og livslange spor. Og vores fuldstændig barokke anbringelsessystem har utvivlsomt en stor del af skylden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her