0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tidligere anbragt: Min historie fortæller en nedslående sandhed om vores ellers så rige samfund

Jeg var anbragt, fra jeg var 13, til jeg var 18 år. Jeg kom ud på den anden side i god behold. Men det kan kommunen ikke tage æren for. Tværtimod. Vi har skabt et barokt system, der frarøver de anbragte deres barndom.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mit liv er en succeshistorie. Men jeg får helt ondt i maven af at tænke på, at der ikke skal mere til.

Som tidligere anbragt barn i Danmark skal man nemlig blot færdiggøre folkeskolen for at være en succes. Den er den nedslående virkelighed i et samfund så rigt som det danske. Alle vi anbragte har et markant dårligere udgangspunkt for et godt voksenliv. Vi er generelt bagud i undervisningen sammenlignet med vores klassekammerater. Vi er mere ensomme, dårligere uddannet, og vi ender oftere i misbrug, hjemløshed og kriminalitet. Den sociale arv efterlader sig dybe og livslange spor. Og vores fuldstændig barokke anbringelsessystem har utvivlsomt en stor del af skylden.