2 dage tilbage: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.

Jeg var anbragt, fra jeg var 13, til jeg var 18 år. Jeg kom ud på den anden side i god behold. Men det kan kommunen ikke tage æren for. Tværtimod. Vi har skabt et barokt system, der frarøver de anbragte deres barndom.

Tidligere anbragt: Min historie fortæller en nedslående sandhed om vores ellers så rige samfund

Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Mit liv er en succeshistorie. Men jeg får helt ondt i maven af at tænke på, at der ikke skal mere til.

Som tidligere anbragt barn i Danmark skal man nemlig blot færdiggøre folkeskolen for at være en succes. Den er den nedslående virkelighed i et samfund så rigt som det danske. Alle vi anbragte har et markant dårligere udgangspunkt for et godt voksenliv. Vi er generelt bagud i undervisningen sammenlignet med vores klassekammerater. Vi er mere ensomme, dårligere uddannet, og vi ender oftere i misbrug, hjemløshed og kriminalitet. Den sociale arv efterlader sig dybe og livslange spor. Og vores fuldstændig barokke anbringelsessystem har utvivlsomt en stor del af skylden.

142 kr. for resten af året

Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 48095752
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her