Sygeplejerskestrejken havde ingen effekt. Fagbevægelsen havde ingen plan. Først da sygeplejerskerne tog sagen i egen hånd, skete der noget. Flere faggrupper i det offentlige vil følge deres eksempel, mener Luca Pristed, sygeplejerske og talsperson for Styregruppen for National Arbejdsnedlæggelse.
Sygeplejerske:»Der ligger en bombe under hele den offentlige sektor, og den kommer til at eksplodere«
Sygeplejerskestrejken havde ingen effekt. Fagbevægelsen havde ingen plan. Først da sygeplejerskerne tog sagen i egen hånd, skete der noget. Flere faggrupper i det offentlige vil følge deres eksempel, mener Luca Pristed, sygeplejerske og talsperson for Styregruppen for National Arbejdsnedlæggelse.
Sygeplejerske:»Der ligger en bombe under hele den offentlige sektor, og den kommer til at eksplodere«
»Jeg har valgt at blive fotograferet foran hovedindgangen til Rigshospitalet. Det var her, sygeplejerskerne samledes under arbejdsnedlæggelserne på hospitalet. Stemningen var euforisk«, husker Luca Pristed, talsperson for Styregruppen for National Arbejdsnedlæggelse. Foto Mads Nissen
Lyt til artiklen
Henter...
Luca Pristed har fortalt sin historie til Susan Knorrenborg.
September er lige begyndt, og jeg har arbejdet på min nuværende arbejdsplads på Rigshospitalet i 6 timer, da jeg rejser mig op på et fyraftensmøde om regeringens indgreb i sygeplejestrejken og siger: »Hej, jeg hedder Luca. Jeg synes, at vi alle sammen skal støtte kampen for bedre løn og arbejdsvilkår og deltage i den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse«.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.