Da jeg vendte tilbage på mit arbejde som sundhedsplejerske efter juleferien 2020, gik det hurtigt op for mig, at den var helt, helt gal. Jeg sad med en mor og hendes pige, som virkelig mistrivedes. Hun var begyndt at prikke på ting, fordi stemmer i hendes hoved sagde, at hun skulle gøre det. Før nedlukningen havde hun ikke udvist nogen tegn i den retning overhovedet. Hendes mor var selvfølgelig ekstremt bekymret. Hun var desperat efter hjælp. Og pigen var desværre ikke et enkeltstående tilfælde. Langtfra.
Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke i begyndelsen til fulde havde set de negative perspektiver for børnene under den første nedlukning og hjemmeskoling. Vi famlede os alle frem. Jeg var godt klar over, at børnenes trivsel blev nedprioriteret på det tidspunkt, da alt handlede om de gamle og om at holde folk i live, og jeg vidste selvfølgelig, at det ikke var godt for dem. Men jeg så ikke de ting i foråret, som jeg kom til at se, da jeg i begyndelsen af januar begyndte at tilse 0.-klasserne i hovedstadsområdet under anden nedlukning.