Det er sket en katastrofal moralsk forråelse blandt ledende republikanere, og selv de mest absurde konspirationsteorier finder nu moderat støtte i toppen af partiet.

Paul Krugman: Et nyt politisk doktrin har inficeret toppen af Det Republikanske Parti

Foto Jacob Ehrbahn
Foto Jacob Ehrbahn
Lyt til artiklen

Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle sige det her, men jeg savner voodooøkonomien.

Det var ganske enkelt chokerende, dengang en spøjs økonomisk doktrin blev nærmest officiel politik i Det Republikanske Parti. Men ideen om, at skattelettelser er selvfinansierende, bed sig fast. Det var forstemmende at se, hvordan dette rigide skattemantras greb om partiet blev stadig stærkere, selv da beviserne for, at tesen ikke holdt, hobede sig op: Bill Clintons økonomiske boom i 1990’erne, hvor Clinton hævede skatten, reducerede budgetunderskuddet og skabte solid vækst, Bushs skattelettelser til de rigeste og Trumps skattelettelser, der ikke satte gang i det forventede investeringsboom i erhvervslivet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her