Systematisk snyd lød de hårde anklager mod Søndervangskolen i efteråret. Men den uvildige undersøgelse, der kom senere, bakkede ikke anklagerne op. Men da var skaden på en fantastisk skole allerede sket.

Tilknyttet omstridt skole: Det har været rystende at opleve heksejagten, og hvordan en ukritisk presse har kunnet styre og fordreje forløbet

Arkivfoto Liv Møller Kastrup
Arkivfoto Liv Møller Kastrup
Lyt til artiklen

For underet år siden drog jeg glad af sted på arbejde hver dag. Jeg drog hen på den skole, hvor jeg skulle samarbejde med ledelse og gode kolleger om en vigtig opgave: at skabe brede børnefællesskaber.

Men med ét slag blev dette ændret på grund af beskyldninger om snyd med afgangsprøver og en massiv mediedækning. Det startede med en forside i Politiken 29. september 2021: ’Succesrig Aarhus-skole anklages for snyd med afgangsprøver’, lød overskriften. Fagbladet Folkeskolen leverede også sladderhistorier på bedste Se & Hør-niveau og bidrog i høj grad til at ødelægge en god arbejdsplads.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her