Jeg har fået dansk statsborgerskab og skal for første gang stemme ved et dansk folketingsvalg. Men på hvem? Jeg kan ikke beslutte mig – og spekulerer over, om der er for mange demokratiske valgmuligheder her i landet.
Britisk journalist: Spørg mig, om jeg kan få øje på en eneste politisk leder i Danmark, som jeg vil tiltro min stemme? Det kan jeg ikke
Jeg har fået dansk statsborgerskab og skal for første gang stemme ved et dansk folketingsvalg. Men på hvem? Jeg kan ikke beslutte mig – og spekulerer over, om der er for mange demokratiske valgmuligheder her i landet.
Britisk journalist: Spørg mig, om jeg kan få øje på en eneste politisk leder i Danmark, som jeg vil tiltro min stemme? Det kan jeg ikke
Arkivtegning Roald Als
Lyt til artiklen
Henter...
I sidste måned stod jeg i byrådssalen på mit lokale rådhus, hvor borgmesteren trykkede min hånd og – som en god kommunal fe, der svinger sin tryllestav (i dette tilfælde et glas lunken cava) – tildelte mig dansk statsborgerskab.
Hjemme i mit fødeland, England, døde dronningen, pundet styrtdykkede, og fodboldlandsholdet tabte. Det var et beklageligt, men passende modsvar, synes jeg.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.