Mens vi sidste sommer hidsigt diskuterede Eskimo-is og andre fortrædeligheder og nu reagerer hårdt og hurtigt mod krigstrusler fra øst, fortsætter vi i store træk med at ignorere klimaet trods ugelang tørke.

Erik Jensen: Selv for en fanatisk solelsker som mig er det umuligt ikke at føle smertelige strejf af panik over varmen og tørken

Normalt krøller mit humør sig sammen, når det regner om sommeren. Lige nu er det en lille fugtig sky, jeg savner. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Normalt krøller mit humør sig sammen, når det regner om sommeren. Lige nu er det en lille fugtig sky, jeg savner. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Et sted ovre østpå sætter en forbitret diktator sin kolossale hær ind for at invadere et naboland og fjerne dets demokratisk valgte ledelse. Imens diskuterer wokister mod fastholdere her på egnen det betimelige i at kalde en ispind noget med eskimo. Liberale partier holder peptalks om de videnskabsmænd fra det frie erhvervsliv, der sådan rundt regnet fem minutter i udslettelse vil opfinde den vidunderlige dims, som endnu en gang vil frelse os alle fra at lide en langsom død, kvalt af det klima, vi har ødelagt.

Hvis den aktuelle verdenssituation var en tv-serie eller en film, som desperat forsøger at slå en tragikomisk stemning op, mens vi alle står med ryggen mod den steghede mur, kunne de første scener se nogenlunde sådan ud.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her