54-årige Noura Chebahi Bendali fik ikke den pause, hun længtes efter:
»Jeg gik fra at være mor til mine egne børn, til nu at være mor for mine forældre«
I en erkendelse af, at vi ikke har behandlet vores gamle godt nok, har regeringen i denne uge præsenteret en ældrereform, hvor den vil bevilge en milliard ekstra årligt til området.
Men der er også andre måder at forbedre den sidste tid for ældre på.
Mange etniske minoritetsældre forventer at blive passet af deres børn, selvom de ligesom Noura Chebahi Bendali arbejder fuld tid.
Flere danskere kan stå i samme situation i den nærmeste fremtid, hvis udviklingen på ældreområdet fortsætter.
Er det her løsningen?
Noura holder om sin 83-årige fars spinkle, nøgne krop. Hun er den eneste, der må bade ham. Den eneste, der må komme så tæt på. Så tæt på, at hendes tøj bliver gennemblødt.
Det er en ære. Men det føles også unormalt. Grænseoverskridende.
Vil du hellere lytte? Hør journalist Laura Jónasdóttir læse fortællingen højt her:
Politiken læst op
54-årige Noura Chebahi Bendali: »Jeg gik fra at være mor til mine egne børn, til nu at være mor for mine forældre. Jeg fik aldrig den pause, som jeg længes efter«
54-årige Noura Chebahi Bendali: »Jeg gik fra at være mor til mine egne børn, til nu at være mor for mine forældre. Jeg fik aldrig den pause, som jeg længes efter«
Noura Chebahi Bendali blev født i Marokko i 1969. Samme år som hendes far, Ali Chebahi, rejste til Danmark for at finde arbejde. To år senere fulgte Noura og hendes mor, Rahma Chergui Chebahi, med. Forældrene fik arbejde på Hotel Kong Frederik i Indre By i København. Dernæst arbejdede de som rengøringsmedarbejdere, hvor de i årevis skrubbede gulv og toiletter i mere end 10 timer hver dag for at have råd til at give deres børn den bedst mulige opvækst og det liv, de ikke selv fik.
Nouras forældre har kun haft ét ønske til gengæld. Når de engang blev gamle, og de ikke længere kunne tage vare på sig selv, ville de ikke på plejehjem. De ville passes af deres børn. Noura og hendes fire søskende.
Flere danskere kan stå i samme situation
I Danmark forventer vi, at staten tager sig af os, når vi bliver ældre. I nogle kulturer ligger den forventning hos familien.
»Vores samfund fungerer sådan, at i det øjeblik, vi får brug for hjælp, har vi et socialt sikkerhedsnet, der griber os. Det er luksusudgaven af et velfærdssamfund, men man skal ikke særlig langt ned sydpå, før den model bliver udfordret«, siger Dorthe Nielsen, professor og forsker ved Syddansk Universitet.
I Danmark yder cirka halvdelen af de 50-64-årige til tider uformel omsorg for en forælder, der har behov for hjælp grundet alderdom, sygdom eller et handikap. Men det er blot 3 procent af de voksne børn, som yder uformel omsorg dagligt eller næsten dagligt, som Noura Chebahi Bendali gør.
Flere danskere kan risikere at stå i samme situation, hvis udviklingen fortsætter som nu. Så vil andelen af ældre over 80 år stige med næsten 60 procent, hvilket svarer til yderligere 160.000 personer i løbet af 2030, mens antallet af medarbejdere i ældreplejen er svindende.
Allerede nu mener regeringen ikke, at mange af vores ældre borgere får »den pleje og omsorg, som de har fortjent efter et langt liv«, lyder det i udspillet til den ældrereform, som regeringen præsenterede i slutningen af januar.
Derfor vil regeringen tilføre yderligere 1 milliard kroner årligt til at løfte kvaliteten i ældreplejen, udover at den vil styrke uddannelserne til sosu-hjælper og sosu-assistent og tiltrække arbejdskraft fra blandt andet Indien og Filippinerne.
Men pårørende og civilsamfundet skal også spille en større rolle blandt andet i form af flere frivillige, fremgår det.
Svær slidgigt og alzheimers
54-årige Noura vågner klokken halv fem hver morgen. Hun er uddannet jordemoder og arbejder på Hvidovre Hospital, hvor hun skal være klar til vagtskifte kvart over syv. Inden da tager hun forbi sine forældre. De bor 200 meter væk. Tre minutter på gåben. I en treværelses lejlighed i det gamle arbejderkvarter ved Sydhavnen.
Klokken er seks, og Nouras mor er på vej ud fra badeværelset. Hun er foroverbøjet, sammenkrøllet, og man kan ikke se hendes ansigtsudtryk. Men da hun sætter sig over i sofaen, retter ryggen sig på plads, og hendes forpinte ansigtsudtryk viser sig. Rahma Chergui Chebahi lider af svær slidgigt, der har sat sig i det meste af kroppen. Hun kan hverken gå oprejst eller løfte armene, eksempelvis for at rede sit hår.
Noura bevæger sig ind i soveværelset, som ligger for enden af gangen. Hun vækker sin far og hjælper ham op, så han kan støtte sig til sin rollator. Noura hjælper sin far ud på toilettet for at børste hans tænder og skifte hans ble, mens hendes mor hiver fat i rollatoren og stiller den ind i stuen.