Debatindlæg afHenrik Hvenegaard Mikkelsen

Antropolog og forfatter

I årtier har vi vænnet os til, at den absolut vigtigste opgave er vores børns trivsel. Nu er det tid til at finde ud af, hvordan de ældre generationer bliver andet og mere end fodsoldater i kernefamiliens tjeneste.

Antropolog: Bedsteforældrene får kun adgang til børnebørnene på forældrenes præmisser

Lyt til artiklen

Da jeg var barn i 1980’erne tilbragte vi weekenderne hos mine bedsteforældre ved Skæring Strand. Dagene sneglede sig af sted, mens mine forældre hjalp til i hus og have. På en stille måde blev mine søskende og jeg knyttet til vores bedsteforældre. Der var en særlig forpligtelse, som igennem hele min barndom fastholdt den tætte forbindelse mellem os alle.

For tiden spørger jeg mig selv, hvilket forhold jeg mon får til mine børnebørn, når jeg selv bliver gammel. Vil mine egne børn og børnebørn en dag føle den samme forpligtelse til at besøge mig?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her