Konflikten mellem Israel og Palæstina har været et bagtæppe i hele Emad Aljdis liv. Længslen efter det land, hans oldeforældre blev fordrevet fra i 1948, er gået i arv fra generation til generation. Den aktuelle konflikt giver ham håb for, at det kan vindes tilbage. Derfor bruger han al sin fritid på propalæstinensiske demonstrationer.

Ung dansk-palæstinensisk demonstrant: »På væggen i mine bedsteforældres hjem hang et billede af en dreng, der kaster sten mod de israelske styrker. Jeg tænkte: Gid jeg var ham«

Emad Aljdi har arvet sin bedstefars tørklæde. Han bærer det altid, når han deltager i propalæstinensiske demonstrationer i København.  Foto: Miriam Dalsgaard
Emad Aljdi har arvet sin bedstefars tørklæde. Han bærer det altid, når han deltager i propalæstinensiske demonstrationer i København. Foto: Miriam Dalsgaard
Lyt til artiklen

Emad Aljdi har et fast ritual, når han kommer hjem om aftenen fra endnu en propalæstinensisk demonstration i Københavns gader. Han betragter et foto af sin morfar.

»Smiler du til mig?«, spørger han manden i 50’erne på billedet. Og ja, morfaren smiler tilfreds, som han sidder der i blåternet skjorte i sin læderbetrukne stol.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her