Konflikten mellem Israel og Palæstina har været et bagtæppe i hele Emad Aljdis liv. Længslen efter det land, hans oldeforældre blev fordrevet fra i 1948, er gået i arv fra generation til generation. Den aktuelle konflikt giver ham håb for, at det kan vindes tilbage. Derfor bruger han al sin fritid på propalæstinensiske demonstrationer.
Ung dansk-palæstinensisk demonstrant:»På væggen i mine bedsteforældres hjem hang et billede af en dreng, der kaster sten mod de israelske styrker. Jeg tænkte: Gid jeg var ham«
Konflikten mellem Israel og Palæstina har været et bagtæppe i hele Emad Aljdis liv. Længslen efter det land, hans oldeforældre blev fordrevet fra i 1948, er gået i arv fra generation til generation. Den aktuelle konflikt giver ham håb for, at det kan vindes tilbage. Derfor bruger han al sin fritid på propalæstinensiske demonstrationer.
Ung dansk-palæstinensisk demonstrant:»På væggen i mine bedsteforældres hjem hang et billede af en dreng, der kaster sten mod de israelske styrker. Jeg tænkte: Gid jeg var ham«
Emad Aljdi har arvet sin bedstefars tørklæde. Han bærer det altid, når han deltager i propalæstinensiske demonstrationer i København. Foto: Miriam Dalsgaard
Emad Aljdi har et fast ritual, når han kommer hjem om aftenen fra endnu en propalæstinensisk demonstration i Københavns gader. Han betragter et foto af sin morfar.
»Smiler du til mig?«, spørger han manden i 50’erne på billedet. Og ja, morfaren smiler tilfreds, som han sidder der i blåternet skjorte i sin læderbetrukne stol.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Der er mange grænseoverskridende måder at blive såkaldt cancelleret på. Men her i 2026 viser det sig, at der er mindst lige så mange måder at få et comeback på. Hvad var det, #metoo satte i gang, og har vi glemt det? I podcasten 'Den Levende' undersøger Eva Eistrup og Lotte Folke, hvordan man gør comeback. De kigger nærmere på Johnny Depp, Martin Brygmann, Naser Khader, Peter Aalbæk og flere. Hvad skal der til for at komme tilbage i manegen i 2026, og hvis hjælp skal man have?