Kaptajn Anders Kærgaard var den interne modstandsmand, der fortalte sin uønskede sandhed til Danmark om krigen i Irak. Ingen lyttede. Og nu er han selv tavs.
Chefredaktøren:Det blev den stolte historie, han aldrig kunne fortælle sine børn. Nu er det for sent
Under Irak-krigen overværede danske soldater, at civile irakiske fanger blev mishandlet af irakiske politisoldater. Anders Kærgaard var blandt de danske udsendte og optrådte efterfølgende som whistleblower i sagen. »Han var en usædvanlig modig mand«, skriver chefredaktør Christian Jensen Foto: Sara Galbiati
Lyt til artiklen
Henter...
Kontant blev jeg konfronteret af en mand, jeg aldrig vil glemme. Hvis øjne, jeg stadig ser for mig. Hvis mod, jeg altid vil hylde. Hvis minde, vi aldrig bør lade tiden udviske.
Rollerne var byttet om, og det passede tydeligvis den tidligere kaptajn godt. Alt for længe havde Anders Kærgaard oplevet at få spørgsmål fra en presse, der ikke selv leverede de nødvendige svar. Nu fik han som tidligere Irak-udsendt endelig mulighed for selv at drage pressen til ansvar.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.