Uden den støtte og opmærksomhed, som jeg fik i specialklassen, er jeg ikke sikker på, hvor jeg ville være i dag. Derfor er det hjerteskærende, at Tesfaye ikke tager problemerne med inklusion alvorligt.
Tidligere specialklassebarn:Hvis jeg var blevet inkluderet i normalklassen, tør jeg slet ikke spå om, hvor jeg havde været i dag
»Min modstand mod inklusion i sin nuværende form skyldes, at den ikke sikrer, at alle børn får den rette støtte og den opmærksomhed, de har brug for«, skriver Thomas de Oliveira, der selv gik i specialklasse i sin skoletid. Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklen
Henter...
En af mine mest dybtgående barndomserindringer var følelsen af at være anderledes end de andre børn på skolen – de såkaldt ’normale’ børn. For jeg var et specialklassebarn. Og selv om det bestemt ikke var en særlig behagelig følelse, så er jeg lykkelig for, at jeg aldrig blev inkluderet i en normalklasse.
På skolen var der tre specialklasser kaldet TF-klasser, som stod for ’tidligt frustrerede’. Det var den fællesbetegnelse for os børn, der af den ene eller anden grund ikke magtede at gå i en normal folkeskoleklasse.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.