Debatindlæg afTem Frank Andersen

Lektor Ph.d., Institut for Kommunikation og Psykologi ved Aalborg Universitet

Der er stor forskel på, om oplevelsen af mistrivsel er periodisk eller permanent. Om den knytter sig til enkelttilfælde, eller til noget eksistentielt. Den nuancering er vigtig i vurderingen af trivselskrisen.

Lektor og ph.d: Ja, det kan være ubehageligt at være menneske. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man mistrives

Lyt til artiklen

Jeg er helt på linje med psykolog Christian Lau Godskesensindignation over forskerne Lars Qvortrup og Karen Wistofts påstand om, at mistrivslen blandt elever og unge er »stærkt overdrevet«. Nu er debatter mest interessante, når fløjene bliver trukket skarpt op.

Jeg kan ikke dokumentere holdbarheden af mine observationer eller standpunkt med andet end iagttagelser af tusindvis af studerende over 25 år samt en ph.d. i læring og ungdomskultur. Jeg er helt med på, at hvis en person – et ungt menneske, en elev – giver udtryk for at mistrives, så er der ingen grund til at mistro denne person. Men jeg har tilstrækkeligt med indsigt i sager, hvor tvivl om den reelle grad af mistrivsel er ganske berettiget at anføre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her