Enhedslisten, SF og Alternativet var 3. oktober ude med kritik af TotalEnergies’ olie- og gasforretning i Politiken, herunder særligt vores projekter i Uganda og Tanzania. Desværre optræder der en del faktuelle fejl, som jeg føler mig nødsaget til at korrigere. Jeg savner også nuancer i perspektivet på vores forretning. De mener, at vi bør stoppe vores aktiviteter, og at vi hellere skal afvikle, fordi vi slet ikke er interesserede i at skabe forandring.
Lad mig begynde der: Vores forretningsområder ændrer sig markant i disse år. Kigger man på de største globale energiselskaber, er TotalEnergies blandt de selskaber, der investerer mest i udvikling af vedvarende energi. Vi er f.eks. den største kommercielle udvikler af sol. Alene i 2023 investerede vi over 30 mia. kr. inden for vedvarende energi, og vi vil i 2030 være blandt de fem største udviklere af vedvarende energi i verden.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.