Debatindlæg afMartin Rune Pedersen

Direktør, TotalEnergies Danmark

Alene i 2023 investerede vi over 30 mia. kr. inden for vedvarende energi, og vi vil i 2030 være blandt de fem største udviklere af vedvarende energi i verden.

Direktør: Selv med de mest ambitiøse klimaplaner vil verden fortsat have brug for olie og gas i de kommende årtier

Lyt til artiklen

Enhedslisten, SF og Alternativet var 3. oktober ude med kritik af TotalEnergies’ olie- og gasforretning i Politiken, herunder særligt vores projekter i Uganda og Tanzania. Desværre optræder der en del faktuelle fejl, som jeg føler mig nødsaget til at korrigere. Jeg savner også nuancer i perspektivet på vores forretning. De mener, at vi bør stoppe vores aktiviteter, og at vi hellere skal afvikle, fordi vi slet ikke er interesserede i at skabe forandring.

Lad mig begynde der: Vores forretningsområder ændrer sig markant i disse år. Kigger man på de største globale energiselskaber, er TotalEnergies blandt de selskaber, der investerer mest i udvikling af vedvarende energi. Vi er f.eks. den største kommercielle udvikler af sol. Alene i 2023 investerede vi over 30 mia. kr. inden for vedvarende energi, og vi vil i 2030 være blandt de fem største udviklere af vedvarende energi i verden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her