Tegning af den ene søster under retssagen mod de to søstre fra Bærum, der er tiltalt for deltagelse i terrorgruppen IS.  Tegning: Ane Hem / NTB   Foto: Ane Hem/NTB/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

Åsne Seierstad dækker retssagen mod to norsksomaliske søstre, der som teenagere rejste til Syrien og giftede sig med IS-krigere. Efter afhøringen af den ene søster begynder der at tegne sig et billede: Det er hele tiden nogle andres skyld.

Når det så mørkest ud, sagde deres far altid: »Jeg glæder mig til at se dem sidde i en norsk retssal«. Det øjeblik er nu

Tegning af den ene søster under retssagen mod de to søstre fra Bærum, der er tiltalt for deltagelse i terrorgruppen IS. Tegning: Ane Hem / NTB Foto: Ane Hem/NTB/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Jeg klæder mig i sort. Sorte bukser, sort bælte og sort bluse. Sort som en niqab. Sort som Islamisk Stats flag. Som dommerens kappe, som deres afdøde ægtefællers skæg.

Ansigtssløret har de smidt før retssagen. Dommerens magt har de anerkendt. IS’ flag har de fornægtet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her