2. maj 2021 skrev statsminister Mette Frederiksen (S) på Facebook, at »nogle mener, at det er nødvendigt med nuancer i spørgsmålet om abort. Jeg er ikke enig. Selv om jeg i mange andre spørgsmål er meget opmærksom på nuancer og dilemmaer, har jeg det anderledes med abortspørgsmålet. Enten er vi for. Eller også er vi imod. Der er ikke en mellemvej«.
I West Virginia, hvor jeg skriver denne kommentar fra, er der ingen mellemvej. Delstaten vedtog 16. september 2022 at kriminalisere gravide kvinders ret til abort, kun med undtagelse af graviditeter efter voldtægt og incest. Men selv i tilfælde af voldtægt eller incest må aborten kun gennemføres inden for de første otte uger, hvis ellers hændelsen er blevet politianmeldt 48 timer inden indgrebet. Hvis offeret er mindreårigt, er grænsen 14 uger.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.