Debatindlæg afÖzlem Cekic

Tidligere folketingsmedlem for SF og generalsekretær for Brobyggerne – Center for Dialogkaffe.

Vi gør klogt i at gøre plads til den mellemvej i abortdiskussionen, som vores egen statsminister ellers har lukket ned for. Det viser debatten i USA med al tydelighed.

Özlem Cekic fra USA: Venstrefløjen skal turde se abortens etiske dilemmaer i øjnene

Lyt til artiklen

2. maj 2021 skrev statsminister Mette Frederiksen (S) på Facebook, at »nogle mener, at det er nødvendigt med nuancer i spørgsmålet om abort. Jeg er ikke enig. Selv om jeg i mange andre spørgsmål er meget opmærksom på nuancer og dilemmaer, har jeg det anderledes med abortspørgsmålet. Enten er vi for. Eller også er vi imod. Der er ikke en mellemvej«.

I West Virginia, hvor jeg skriver denne kommentar fra, er der ingen mellemvej. Delstaten vedtog 16. september 2022 at kriminalisere gravide kvinders ret til abort, kun med undtagelse af graviditeter efter voldtægt og incest. Men selv i tilfælde af voldtægt eller incest må aborten kun gennemføres inden for de første otte uger, hvis ellers hændelsen er blevet politianmeldt 48 timer inden indgrebet. Hvis offeret er mindreårigt, er grænsen 14 uger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her