Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afKate Anna Aura Burkal

Selvstændig

Vi elsker Tivoli, og vi elsker den musik, der fylder haven. Men Tivolis Big Band og andre kulturinstitutioner er nødt til at afspejle mangfoldigheden på den danske og globale musikscene.

Tivolis Big Band er for gammelt og for hvidt

Lyt til artiklen

Jeg har netop overværet Tivolis Juleshow, hvor Tivolis Big Band leverede en storslået musikalsk præstation. Men da jeg sad der og nød tonerne fra orkestret, kunne jeg ikke lade være med at tænke: Hvordan kan det i 2024 stadig være sådan, at et band, der repræsenterer Tivoli – en af Danmarks mest ikoniske kulturinstitutioner – består af 18 midaldrende hvide mænd?

I en tid, hvor diversitet og inklusion er i fokus på tværs af samfundslag, fra erhvervsliv til kulturliv, er det opsigtsvækkende, at Tivolis Big Band fremstår så ensartet. Er det virkelig muligt, at der ikke kunne være plads til lidt mere mangfoldighed og fornyelse i dette ellers fremragende orkester?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her