Kollage: Christine Vierø Larsen. Originalfoto: Finn Frandsen, Simon Fals, Miriam Dalsgaard, Ritzau Scanpix, Marius Renner

Der er langt færre bønder i dag end i 80’erne, men alligevel møder jeg unge landmænd med de samme holdninger. Forskerne er stadig nogle røde virkelighedsfjerne sataner, der bare vil ødelægge dansk landbrug.

Agronom: Bønderne tror stadig på de samme konspirationsteorier, som da jeg gik på Landbohøjskolen i 1980’erne

Kollage: Christine Vierø Larsen. Originalfoto: Finn Frandsen, Simon Fals, Miriam Dalsgaard, Ritzau Scanpix, Marius Renner
Lyt til artiklen

Da jeg studerede på Landbohøjskolen i firserne, troede jeg på, at landbruget ville udvikle sig i en mere naturvenlig og økologisk retning. Egentlig burde jeg have læst biologi; men jeg var nok lidt miljøskadet fra bondemiljøet, som jeg voksede op i, samtidig med at jeg havde nogle drømme om landbrugets fremtid.

Under mit studie på landbohøjskolen målte jeg på kvælstofindholdet i drænvand, inden det løb ud over en eng og igen ved et udløb fra denne. Der blev fjernet store mængder kvælstof undervejs i denne ’filtrering’. Mit afsluttende speciale fra 1989 handlede om giftfrit landbrug.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her