Debatindlæg afLærke Lysdahl

Medicinstuderende og social-, sundheds- og udlændingeordfører for Radikal Ungdom

Hvis tørklædet kan passe til den hvide kittel, hvorfor så ikke til den grønne trøje?

Ung radikal: Hvis man vil dø for Danmark, hvorfor må man så ikke bære tørklæde?

Lyt til artiklen

Når jeg møder ind på hospitalet og klæder om til uniform, føler jeg mig stolt over at være en del af noget større. Jeg er uniformeret fra halsen og ned. Så længe langt hår er oppe, må man sætte det, som man vil. Nogle af mine muslimske kollegaer bærer hvide hospitalstørklæder. For på Odense Universitetshospital anerkender man, at ens religiøse hovedbeklædning intet betyder for ens evne til at være en god læge, sygeplejerske eller fysioterapeut.

Jeg ville ønske, at forsvaret kunne det samme. Regeringen råber hele tiden op om, at vi mangler soldater. Den har indført værnepligt for kvinder for nylig, men har ikke fjernet den mest oplagte barriere for minoritetskvinder, som ønsker at gøre tjeneste i militæret. Man må nemlig ikke bære tørklæde, kalot eller andre religiøse hovedbeklædninger i forsvaret. Putins autoritære hær raserer i Ukraine og puster os iskoldt i nakken. Eksklusionen har aldrig givet mening, men lige nu giver den endnu mindre mening.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her