Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.

Debatindlæg afEmilie Payami

studerende

Tak til Ole Birk Olesen for at sætte en stor fed tyk streg under, at homoseksuelle stadig har meget at kæmpe for. Det handler ikke om at være ’ligeglad’ – det handler om retten til at være tryg.

Studerende: Jeg har nærmest aldrig set noget så bizart og blindt som Ole Birk Olesens opslag

Lyt til artiklen

Jeg havde været vild med hende, der nu er min kæreste, i mange måneder. Hver gang vi sås, havde jeg lyst til at make a move, men jeg turde ikke. Men en skøn sommeraften kom dagen. Endelig stod vi der på Rantzausgade og kyssede. Det var en fantastisk følelse. Det brusede i hele min krop. Lige indtil jeg åbnede øjnene til synet af en mand, der var stoppet op for at stå og se på os med væmmelse. Det var ikke nok til at ødelægge min glæde, men det tog toppen af den. For her blev jeg konfronteret med, at der stadig er homofobi i Danmark.

Derfor var det så rystende at se Ole Birk Olesens facebookopslag forleden. I stedet for at møde sin folketingskollega Helene Brydensholt med sympati, da hun delte sine oplevelser med homofobi, valgte han at gøre grin med hende. Han sammenlignede hendes erfaringer med diskrimination med, at han og hans kone tilfældigt havde taget matchende tøj på til deres bryllupsdag og havde følt sig kikset. Det er så bizart og blindt, at jeg nærmest aldrig har set noget lignende. Men tak til Ole Birk for at sætte en stor fed tyk streg under, at vi stadig har meget at kæmpe for.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her