Debatindlæg afRasmus Prehn

MF (S), forfatter til ’Hverdagssolidaritet – vejen til mere selvorganisering og et stærkere civilsamfund’, der udkommer 19. februar

Vi politikere må gøre mere for at fremme danskernes hverdagssolidaritet. I min nye bog kommer jeg med en række forslag.

Flere virksomheder bør betale deres medarbejdere for at løfte særlig krævende opgaver for civilsamfundet

Lyt til artiklen

Flere danskere skal være aktive i civilsamfundet. Danmark har brug for indsatsen. Det øger livsglæden, mindsker ensomheden og styrker demokratiet. Jeg er parat til at bruge økonomiske incitamenter, f.eks. en udvidelse af ordningen for borgerligt ombud, til at drive udviklingen frem.

I 1930’erne taltes om ’Pest over Europa’ med reference til Harvig Frichs bog af samme navn. I dag kan man tale om en aggressiv kræftknude i rygraden af de demokratiske samfund og hele verdensordenen. Den sunde fornuft og sammenhængskraften udsættes for voldsomme prøvelser. Despoter og populister vinder frem. Afmagten stiger i takt med udbredelsen af løgne, manipulation og kynisme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her