Debatindlæg af5 underskrivere

Se nederst i indlægget

I Københavns Kommune er flere medarbejdere blevet mødt med repressalier, hvis de har udtalt sig kritisk om arbejdsforhold til pressen.

Kære borgmester: Hvad må jeg sige, og må jeg sige fra?

Lyt til artiklen

Med udgangspunkt i vejledningen ’Hvad må jeg sige, og må jeg sige fra?’ (vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed mv.) vil vi understrege, at det bør være afgørende for Jakob Næsager (K) som børne- og ungdomsborgmester i København, at der skabes en kultur, hvor ytringsfrihed ikke blot er en fjern teoretisk rettighed, men en konkret og beskyttet del af arbejdsmiljøet på Københavns skoler.

Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter har på det seneste flere gange udtrykt bekymring over, at medarbejdere oplever begrænsninger i deres ytringsfrihed – især hvad angår kritik af arbejdsvilkår eller ytringer om folkeskolens udvikling. I vejledningen understreges det ellers, at medarbejdere frit har ret til at ytre sig om forholdene på arbejdspladsen – også kritisk – uden at frygte ansættelsesretlige konsekvenser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her