Debatindlæg afMathilde Colbjørn Holst

Jurastuderende og næstformand i Liberal Alliances Ungdom København

Når unge kvinder fylder, tager ordet og stikker næsen frem, følger mange af dem op med at undskylde deres adfærd. Det skal de holde op med.

Ung kvinde: Nej, du er ikke en kælling og heller ikke en heks eller en kost

Lyt til artiklen

Jeg har observeret en foruroligende tendens blandt mange af mine jævnaldrende veninder; tendensen til at betragte sig selv som og omtale sig selv som en kælling, kost, heks, rappenskralde og deslige. Et af de mere prominente eksempler er den nuværende digitaliseringsminister, Caroline Stage, der kaldte sig selv »den blå kost« i forbindelse med sit kandidatur til Københavns Borgerrepræsentation i 2017. Mange af mine veninder bruger endda disse ord som en del af deres gængse måde at omtale sig selv på. Det bliver et af deres personlighedstræk.

En del af baggrunden for denne nye tendens er i og for sig ganske positiv. Der er en øget tilbøjelighed blandt unge kvinder til at sige fra over for uønsket adfærd, upassende bemærkninger og sjofle vittigheder. Man tør fylde mere, tale mere og stikke næsen frem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her