Debatindlæg afCarla Simone Bahnsen

Student på sabbatår

Hvornår blev ’luder’ mere brugt end ’søster’ eller ’veninde’? Jeg kan ikke huske, vi stemte om det. Men i det miljø, jeg kommer fra, er det sådan nu. Som om det bare blev reglen, uden vi opdagede det.

Hvornår blev det normalt at kalde piger for luder?

Lyt til artiklenLæst op af Carla Simone Bahnsen
04:36

Jeg kan stadig huske første gang, jeg blev kaldt luder. Jeg var 14. Det kom ud af ingenting – bare fordi jeg havde sagt noget eller måske fyldte for meget. Og det satte sig. Ikke fordi jeg forstod ordet, men fordi jeg instinktivt vidste, at det var meningen, at han ville ramme mig.

Jeg kender ikke én pige, der ikke har prøvet det. Ikke én. Alle er på et eller andet tidspunkt blevet reduceret til det ord eller andre nedværdigende ord som ’billig’ eller ’nem’. Nogle gange højt, så alle hører det. Andre gange i en kommentar på sociale medier, i en snak mellem drenge, hvor hun alligevel får det at vide bagefter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her