Forsker Emil Søbjerg Falster har skrevet bogen ’Ableisme: Magt, menneskesyn og myten om den normale krop’. Foto: Martin Lehmann

Gennem min barndom og ungdom har jeg altid troet, at samfundet var, som det ’naturligt’ må være. At jeg bare skulle ændre mig. Jeg har lært at individualisere uligheden. Det gør sådan nogle som mig til aktør i egen undertrykkelse.

Emil Falster tog turen fra arbejderklassen til akademisk elite: De privilegerede elsker mønsterbryderen, fordi det er underholdning for dem

Forsker Emil Søbjerg Falster har skrevet bogen ’Ableisme: Magt, menneskesyn og myten om den normale krop’. Foto: Martin Lehmann
Lyt til artiklen

Besidder den kulturelle elite og den øvre middelklasse det åbne sind, de så gerne vil bryste sig af? Det har været et af kernespørgsmålene i debatten, som Ayman Ahmad Mouhammad satte i gang med sit debatindlæg ’Højskolen er blevet en kult for den øvre middelklasses børn’, hvor han beskrev den ekkokammermentalitet og manglende rummelighed, han oplevede, da han kom på højskole.

Ayman Ahmad Mouhammad er en ung mand i gang med en såkaldt klassevandring. Mennesker, der som ham forsøger at bevæge sig op gennem klassesamfundet, skal gennemgå en forandring, hvor de skal opbygge ressourcer, der giver dem mulighed for at avancere i de rum, de nu har fået adgang til. Jeg ved det af erfaring, for jeg har selv taget turen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her