Lotte Folkehar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.
Lotte Folkehar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.
Allerede i 1980’erne slog biolog Jan Gruwier Larsen alarm over havforureningen. Journalist Iben Maria Zeuthen mindes her sin nyligt afdøde onkel og det liv i havet, der er ved at gå bort.
Jeg får en reprimande i en kronik, min døde onkel skrev i 1997. Her forudsiger han, at intet vil blive gjort
Øverst t.v.: Jan Gruwier Larsen ved Aralsøen i Kasakhstan. Øverst t.h.: Kutter 'Anton'. Nederste række: Jan Gruwier Larsen som barn, ung og ældre. Illustration: Rasmus Vendrup / Arkivfoto: Mathilde Bech / Privatfotos: Hanne Gruwier Mogensen og Lilli Gruwier
Min onkel, havbiolog Jan Gruwier Larsen, er død.
Det samme er havet i færd med.
Lotte Folkehar delt denne artikel med dig. Log ind eller opret en profil, for at læse den.
Der er mange grænseoverskridende måder at blive såkaldt cancelleret på. Men her i 2026 viser det sig, at der er mindst lige så mange måder at få et comeback på. Hvad var det, #metoo satte i gang, og har vi glemt det? I podcasten 'Den Levende' undersøger Eva Eistrup og Lotte Folke, hvordan man gør comeback. De kigger nærmere på Johnny Depp, Martin Brygmann, Naser Khader, Peter Aalbæk og flere. Hvad skal der til for at komme tilbage i manegen i 2026, og hvis hjælp skal man have?