I disse år ser vi desværre en bekymrende stigning i antallet af personer, som krydser jernbanesporene på farlige og uautoriserede steder. Det er et problem, som ikke blot udsætter de involverede fodgængere for livsfare, men også lokomotivførerne, der hver dag kører togene, og som ofte står magtesløse i situationer, hvor en katastrofe kun er et øjebliks uopmærksomhed væk.
Jeg kan stadig huske fra min egen barndom, hvordan det var helt naturligt at have en dyb respekt og forståelse for, at skinnerne er noget, man holder sig fra. Det var indgroet i os, at jernbanespor ikke er noget, man krydser andre steder end de sikre, officielle overgangssteder. Derfor undrer det mig dybt, at vi i dag ser en stigende tendens til, at flere vælger at krydse sporene på farlige steder eller endda opholde sig på perronerne på en hensynsløs måde.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.