Debatindlæg afMichael Booth

Britisk-dansk journalist, bosiddende i Danmark

Statsministeren mener, vi skal være villige til at dø for Danmark. Men gælder det også mig? Og hvad er mit land overhovedet? England eller Danmark?

Hvorfor skulle en notorisk kujon som mig ofre mit liv for Danmark?

Lyt til artiklen

Vi bør alle være parate til at dø for vores land, sagde statsminister Mette Frederiksen i et interview i Børsen for nylig. Da journalisten spurgte, om hun virkelig mente det, svarede hun: »Ja, det mener jeg absolut. Selvfølgelig gør jeg det«.

Da jeg læste det, kom jeg af en eller anden grund til at tænke på Dogepaladset i Venedig, hvor der hænger et maleri, der gjorde et levende indtryk på mig, da jeg første gang så det for mange år siden. Det var en kolossal sag fra 1600-tallet, der skildrede et slag. Fra højre angreb venetianske soldater, der i forreste række kappedes – med forbløffende entusiasme, alt taget i betragtning – om at blive den første til i bedste Armand Duplantis-stangspringerstil at springe over en slotsmur ved hjælp af lange stænger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her